آنچه که باید در مورد گرفتگی عضلات و نحوه درمان آن بدانید!

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

هر یک از ما ممکن است گرفتگی عضلات را به دلایل مختلفی در زندگی خود تجربه کنیم.

در این مقاله قصد داریم در رابطه با دلایل گرفتگی عضلات و نحوه درمان آن به روش طب سنتی صحبت کنیم.

با اینکه عموماً گرفتگی عضلات چندان خطرناک نیست، ولی درد آن می تواند آزاردهنده باشد و از کار انداختن موقتی ماهیچه ها را سبب شود. در واقع گرفتگی عضلات، واکنش طبیعی بدن در مقابل مشکلی است که به دلیل کمبود یا آسیبی در بدن ایجاد خواهد شد.

غالباً این گرفتگی ها می تواند نقاطی از بدن مانند کمر، گردن، کتف و پشت پا را هنگام ورزش کردن، انجام فعالیت های روزمره، برداشتن اشیاء روی زمین و یا حتی در خواب درگیر کند.

آنچه که باید در مورد گرفتگی عضلات و نحوه درمان آن بدانید!

پیشنهاد خرید
سیاهدانه3

روغن سیاهدانه نیکوان

۶۶,۰۰۰ تومانخرید کنید

گرفتگی عضلات چیست؟

در واقع گرفتگی عضلات و یا به اصطلاح اسپاسم عضلانی، به کوتاهی ناگهانی و بیش از اندازه عضلات بدن اطلاق می شود. غالباً این گرفتگی دردناک و آزاردهنده بوده و با نوعی بی حرکتی مانند فلج شدن همراه است. این گرفتگی بدون کنترل شخص و به صورت غیر ارادی ایجاد شده و امکان تأثیر گذاری آن بر روی یک عضله یا گروهی از عضلات بدن وجود دارد.

از عوامل ایجاد اسپاسم عضلانی می توان به کمبود مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، سدیم، فشار عصبی و استرس، کم آبی بدن، چاقی، اختلالات هورمونی، دیابت، مشکل اعصاب، افزایش غلظت خون و غیره اشاره نمود. این گرفتگی معمولاً با گذشت چند ثانیه یا چند دقیقه و در برخی مواقع نیز پس از چندین ساعت به طور خود به خود رفع خواهد شد.

پیشنهاد خرید
شیره انگور 1

سرکه شیره ۸۰۰ سی سی نیکوان

۱۲۲,۰۰۰ تومانخرید کنید

بررسی دلایل ایجاد گرفتگی عضلانی

فاکتورهای مختلفی را می توان در ایجاد اسپاسم عضلانی که به دلیل افزایش غلظت خون پدید می آید، اثرگذار دانست. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

1-خوردن بیش از اندازه مواد غذایی با طبع سرد مانند گوجه، مرغ ماشینی، لبنیات، سیب زمینی و … .

2-نوشیدن زیاد مایعاتی همچون آب جوشیده نشده.

3- خوب نجویدن غذا، درست کار نکردن معده، بد هضم شدن غذا و به دنبال آن ایجاد یبوست.

4- استرس و اضطراب که اصلی ترین نشانه آن یبوست می باشد.

5- افزایش سن

6-مشکلات کبدی از جمله کبد چرب.

7- سبک زندگی نادرست از جمله مصرف روغن های ناسالم، رژیم های غلط فست فودی و مصرف نوشیدنی های خیلی سرد و غیره.

کلیه این موارد از فاکتورهای عمده افزایش غلظت خون و بلغم محسوب می شوند که ایجاد گرفتگی عضله و اسپاسم را به همراه دارند. هر چند بعضی از افراد به سراغ داروهای شیمیایی برای برطرف کردن گرفتگی عضلات می روند. اما مصرف بیش از حد مسکن ها نیز می تواند اعتیاد آور بوده و عوارضی را به همراه داشته باشد. در ادامه قصد داریم به صحبت در مورد راه های پیشگیری از گرفتگی عضلات بپردازیم.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم جهت پیشگیری از ابتلا به اسپاسم عضلانی

راهکارهای پیشگیری از ابتلا به گرفتگی و اسپاسم عضلانی

شاید تصور شما این باشد که باید با اسپاسم عضلانی برای همیشه کنار بیایید. اما اینگونه نیست و راهکارهایی جهت جلوگیری از این عارضه وجود دارد. ما بدین منظور باید به سراغ موادی که سبب شکستن چربی خون و جلوگیری از ایجاد غلظت خون می شوند، برویم. از جمله این مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد که نقش بسزایی در جلوگیری از اسپاسم و گرفتگی عضلات، قفل شدن مفاصل و همچنین کاهش غلظت خون دارند.

  • سرکه انگور طبیعی و سایر مشتقات آن همچون سرکه شیره، سرکه انگبین و سکنجبین
  • انواع سویق، آردهای سبوس دار و جوانه ها
  • زرد چوبه، نمک طبیعی و زنجبیل
  • میوه هایی مانند زغال اخته، انار، آلبالو، زرشک، لیموی تازه، توت سیاه و آلو
  • مصرف سبزیجاتی از قبیل ریواس، شنبلیله، کدوی سبز و کاسنی.
  • در کل پیروی از یک رژیم غذایی سالم و غنی و انجام فعالیت های ورزشی منظم

از دیگر راهکارهای مؤثر و متداول در پیشگیری از اسپاسم و گرفتگی عضلات، ماساژ درمانی است.

چرا که این کار سبب جریان پیدا کردن خون در اندام های مختلف بدن شده و گرفتگی عضلات را به مرور از بین خواهد برد. بدین منظور می توان از روغن های گرم مانند روغن سیاهدانه استفاده کرد و هفته ای دو بار روغن درمانی بدن را انجام داد. شما می توانید با تهیه و خرید روغن سیاهدانه نیکوان گام مهمی را جهت پیشگیری و درمان اسپاسم عضلانی خود بردارید.

البته در صورت دچار شدن به گرفتگی عضلات، بهتر است محل گرفتگی را دو بار در طول روز  به روغن سیاهدانه آغشته نمایید و سپس ماساژ دهید، تا جذب کامل روغن از طریق پوست صورت گیرد و پس از آن از یک حوله تمیز جهت گرم نگه داشتن محل مورد نظر استفاده کنید.

یکی از نکات حائز اهمیت در زمان روغن مالی به منظور اثرگذاری بیشتر آن این است که به مدت 8-5 دقیقه اقدام به ماساژ دادن صحیح محل مورد نظر نمایید. به نحوی که پوست آن قسمت به رنگ قرمز درآید و در نتیجه گردش خون در این ناحیه افزایش پیدا کند. در نهایت احساس سرحال شدن به فرد دست خواهد داد. از دیگر روغن های گیاهی مؤثر در این زمینه می توان به روغن گیاهی رزماری، نعناع، اسطوخودوس، روغن زنجبیل و روغن اکالیپتوس اشاره نمود.

لازم به ذکر است افرادی که به صورت مکرر به گرفتگی عضلات ساق پا دچار می شوند. یکی از اقدامات بسیار مؤثر که می توانند در این زمینه انجام دهند حجامت ساقین است.

از روغن سیاهدانه جهت درمان گرفتگی عضلات

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با گرفتگی عضلات و دلایل ایجاد آن و همچنین راهکارهایی جهت پیشگیری و درمان آن صحبت کردیم.

همانگونه که در این مطلب ذکر شد، مصرف مواد غذایی سالم و پیروی از یک سبک صحیح زندگی و استفاده از روغن های گیاهی و ماساژ درمانی می تواند مانع از افزایش غلظت خون و به دنبال آن ایجاد گرفتگی و اسپاسم عضلانی شود.

شما می توانید به منظور تهیه غذاهای سالم و با هدف بهبود تغذیه خود و همچنین جهت بهره مندی از مواد غذایی ارگانیک و فاقد هرگونه ماده شیمیایی و غیر طبیعی که توسط شرکت تولیدی نیکوان عرضه می شود، به سایت آن مراجعه کنید.این شرکت با سابقه درخشان 10 ساله در این حوزه توانسته است به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی مواد غذایی ارگانیک در ایران شناخته شود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.