۵۳ خواص روغن سیاهدانه

1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

قبل از اینکه از خواص روغن سیاهدانه برای سلامتی و زیبایی بگوییم باید درباره این دانه روغنی توضیحی بدهیم.

وقتی دانه‌های گیاه نایجلا ساتیوا یا همان سیاه دانه را با دست می‌فشاریم، روغن سیاهدانه از آن خارج می‌شود. روغن سیاهدانه نام‌های متفاوتی دارد، از جمله روغن دانه‌ی زیره‌ی سیاه، روغن کالونجی، روغن دانه‌ی گیاه نایجلا، هاباتوس سوتا (habbatus sauda)، روغن دانه‌های پیاز سیاه، و روغن شوارتزکومول. روغن سیاه دانه را به دلیل بافت زبر و متمایزش به راحتی می‌توان شناسایی نمود. روغن سیاهدانه حاوی مواد مغذی ضروری و خواص مفید بسیاری است، و به همین دلیل سال‌ها است از آن در کشورهای جنوب آسیا و آسیای مرکزی برای درمان امراض مختلفی استفاده می‌شود.

خواص روغن سیاهدانه عبارت هستند از خواص ضد التهابی، ضد باکتری، آنتی‌اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد قارچی، ضد هیستامین، ضد انعقاد، و ضد ویروسی. تیمو هیدروکینون و تیموکینون،

ترکیبات شیمیایی موجود در روغن سیاهدانه، عامل ایجاد کننده‌ی خواص روغن سیاهدانه برای سلامتی و زیبایی بدن انسان هستند. در نتیجه، طبق شواهد علمی مصرف روغن سیاه دانه دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند و از بدن‌تان در برابر عفونت‌ها محافظت می‌نماید. هم‌چنین استفاده از روغن سیاهدانه به درمان دندان درد، سر درد، گرفتگی بینی، مشکلات گوارشی و روده‌ای، آنفولانزا و سرماخوردگی، دیابت، آلرژی‌ها (حساسیت‌ها)، و مشکلات پوست و مو کمک می‌کند.

به منظور استفاده از روغن سیاهدانه برای درمان اکثر امراض بدن، فقط کافی است روزانه یک قاشق چای خوری از روغن سیاه دانه را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. می‌توانید یک قاشق چای خوری روغن سیاهدانه را در یک لیوان آب حل کنید یا آن را با غذاهای‌تان ترکیب و مصرف کنید. از این رو، برای آگاهی بیش‌تر از خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی و زیبایی، با ما همراه باشید.

پیشنهاد خرید
سیاهدانه3

روغن سیاهدانه نیکوان

۶۶,۰۰۰ تومانخرید کنید

53 خواص روغن سیاهدانه

۱. محافظت از سلامت قلب

عوامل داخلی و خارجی بسیاری ممکن است به از دست رفتن سلامت قلب منجر شوند. کمبود مواد مغذی لازم خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. تامین مواد مغذی ضروری برای قلب بسیار حائز اهمیت است. روغن سیاهدانه حاوی امگا ۶ و امگا ۹ است که قابلیت ارتجاعی سلول‌های رگ‌های خونی را افزایش می‌دهند، از فشار شریانی پیشگیری می‌کنند، و سطوح قند و کلسترول خون را در بدن کاهش می‌دهند. هم‌چنین فیتواسترول‌های موجود در روغن سیاهدانه نیز در این خاصیت تاثیرگذار هستند. بنابراین، هنگامی که از خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی صحبت می‌کنیم، خاصیت این روغن را در محافظت از سلامتی قلب نباید نادیده بگیریم.

۲. درمان آلرژی‌ها (حساسیت‌ها)

روغن سیاهدانه به عنوان یکی از شناخته‌ شده‌ترین درمان‌های خانگی برای آلرژی‌ها به شمار می‌رود. درمان آلرژی یکی دیگر از خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی است که لازم بود در این مقاله به شما معرفی کنیم. عفونت سینوسی و آلرژی‌ها در اثر ضعف دستگاه ایمنی ایجاد می‌شوند. استفاده از روغن سیاهدانه فرایند بهبودی عفونت سینوسی و آلرژی‌ها را از طریق تقویت دستگاه ایمنی بدن‌تان سرعت می‌بخشد.

۳. درمان عفونت‌های قارچی

عفونت‌های قارچی به دلیل حمله‌ی باکتری‌هایی ایجاد می‌شوند که عامل بروز تحریکات و خارش‌هایی بر روی پوست و سایر بیماری‌های مختلف هستند. ترکیبات فعال موجود در روغن سیاه دانه، این روغن را به یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای عفونت‌های قارچی تبدیل کرده‌اند. این خاصیت را نیز باید در فهرست خواص روغن سیاهدانه برای سلامتی بگنجانیم .

۴. کاهش خطر سرطان پوست

تیمو هیدروکینون و تیموکینون موجود در روغن سیاهدانه در کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست موثر هستند؛ این مورد نیز، از دیگر خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی به شمار می‌رود. روغن سیاهدانه حاوی خاصیت ضد التهابی است که می‌تواند از ایجاد سرطان‌های مختلفی پیشگیری کند. استفاده از این روغن از طریق تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را مهار نماید.

۵. از بین بردن عفونت‌ها

ضعف دستگاه ایمنی بدن باعث بروز انواع مختلفی از عفونت‌ها می‌شود. روغن سیاهدانه در مبارزه علیه انواع بسیاری از عفونت‌ها به بدن‌تان کمک می‌کند؛ زیرا این روغن می‌تواند دستگاه ایمنی‌ بدن‌تان را تقویت نماید. روغن سیاه دانه یکی از قدرتمندترین درمان‌های طبیعی برای عفونت‌های بدن، از نوک سر تا نوک پا، به شمار می‌رود.

۶. افزایش قدرت باروری

روغن سیاه دانه نشان داده است می‌تواند قدرت باروری نیز را بهبود ببخشد. این خاصیت نیز از دیگر خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی به شمار می‌رود که لازم بود در این مقاله به شما معرفی کنیم. روغن سیاهدانه دارای قابلیت شناخته‌ شده‌ای برای تقویت سلامت باروری در زنان و مردان است.

۷. کاهش خطر سرطان

تیمو هیدروکینون و تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه حاوی خواص ضد تومور هستند. از این رو، جای تعجب ندارد که مصرف روغن سیاهدانه بتواند از طریق کاهش سلول‌های تومور، خطر سرطان را کاهش دهد. سایر خواص مفید روغن سیاهدانه که قدرت این روغن را در برابر سرطان افزایش می‌دهند شامل خواص ضد رگ زایی، ضد متاستاز، ضد التهابی، و ضد رشد یاخته‌ای هستند. کاهش خطر سرطان نیز از دیگر خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی است که مایل بودیم در این مقاله به شما معرفی نماییم.

۸. محافظت از سلامت کبد

سموم و محصولات زائد بدن که داخل کبد جمع می‌شوند، تاثیرات مخربی برای بدن به همراه دارند، و باعث بروز مشکلات بسیاری برای سلامتی می‌شوند. کبد نقش مهمی در گوارش چربی ایفا می‌کند؛ چربی حاوی سموم فراوانی است. کبد از انباشت سموم مضر در بدن پیشگیری می‌کند. با وجود این، کارکرد کبد ممکن است به دلیل برخی عوامل شامل مصرف بیش از اندازه‌ی آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر داروها کاهش یابد. روغن سیاهدانه در محافظت از سلامت کبد موثر است و از کاهش کارکرد کبد پیشگیری می‌کند، زیرا این روغن قادر است سموم و پسماندهای شیمیایی را از بدن دفع کند. این خاصیت را نیز باید در فهرست خواص روغن سیاهدانه بگنجانیم.

۹. کمک به درمان دیابت

کمک به درمان دیابت یکی دیگر از خواص روغن سیاهدانه است که باید بدانید. بیماران مبتلا به دیابت‌های نوع ۱ و نوع ۲ باید روغن سیاه دانه را به رژیم غذایی‌شان اضافه کنند. طبق نتایج یک مطالعه،‌ مصرف روزانه ۲ گرم روغن سیاهدانه می‌تواند به کاهش مقاومت به انسولین، کاهش گلوکز ناشتا، و کاهش هموگلوبین گلیکوزیله کمک کند.

۱۰. مبارزه علیه استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین (MRSA)

روغن سیاهدانه یکی از درمان‌های طبیعی موثر برای مشکلات ناشی از استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین به شمار می‌رود. وقتی از خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی صحبت به میان می‌آید، نباید از قابلیت این روغن در درمان مشکلات ناشی از MRSA غافل ماند. با وجود این، برای تایید این خاصیت پژوهش‌ها و مطالعات بیش‌تری باید بر روی روغن سیاهدانه صورت گیرند.

۱۱. کمک به کاهش وزن

بسیاری از آدم‌ها معتقدند برای کاهش وزن لازم است تمام روغن‌ها را از رژیم غذایی‌شان حذف کنند. با وجود این، این مسئله برای برخی انواع خاص روغن، نظیر روغن سیاهدانه صدق نمی‌کند. با این‌که برخی روغن‌های خوراکی و آشپزی با افزایش وزن در ارتباط هستند، روغن سیاهدانه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. کاهش وزن نیز یکی دیگر از خواص روغن سیاهدانه برای سلامتی است که مایل بودیم در این مقاله به شما معرفی کنیم. مواد شیمیایی گیاهی موجود در روغن سیاه دانه دارای اثرات ضد چاقی هستند. خواص ضد التهابی روغن سیاهدانه به کاهش وزن و درمان چاقی مفرط کمک می‌کنند. به علاوه، استفاده از روغن سیاهدانه باعث کاهش اشتها، دفع سموم از بدن، تنظیم سطوح گلوکز خون، و تنظیم تری‌گلیسرید می‌شود.

۱۲. کاهش فشار خون

وقتی از خواص روغن سیاهدانه برای سلامتی صحبت به میان می‌آید، نباید قابلیت آن را در کاهش فشار خون نادیده بگیریم. مصرف مرتب روغن سیاه دانه می‌تواند به کاهش خطر بیماری فشار خون بالا کمک کند. فشار خون بالا به بیماری‌های قلبی و عروقی نظیر سکته‌ی مغزی و سکته‌ی قلبی منجر می‌شود.

۱۳. کم‌رنگ کردن اثرات زخم بعد از جراحی

عمل جراحی ممکن است اثرات ناخوشایندی بر روی پوست به جای بگذارد، و روغن سیاه دانه راه‌ حل طبیعی فوق‌العاده‌ای برای این مشکل به حساب می‌آید. مالیدن روغن سیاهدانه در یک دوره‌ی زمانی مشخص بر روی اثرات زخم، بعد از عمل جراحی، می‌تواند به کم‌رنگ شدن آن‌ها کمک کند.

۱۴. کمک به درمان زوال عقل و بیماری پارکینسون

دمانس (زوال عقل) و بیماری پارکینسون از جمله بیماری‌هایی هستند که با کهولت سن در ارتباط‌اند. بیماران مبتلا به زوال عقل و پارکینسون به شکل جدی دچار از دست رفتن حافظه می‌شوند و این مشکل بر فعالیت‌های روزانه‌ شان تاثیر می‌گذارد. استفاده از روغن سیاهدانه به پیشگیری از رشد بیش‌تر زوال عقل و بیماری پارکینسون کمک می‌کند. ترکیبات فعال موجود در روغن سیاهدانه دارای قابلیت پیشگیری از وارد آمدن آسیب‌ به سلول‌های عصبی هستند.

۱۵. تسریع فرایند بهبودی اعتیاد به مواد مخدر

روغن سیاهدانه دارای قابلیت قدرتمندی برای کمک به بهبودی اعتیاد به مواد مخدر است؛ و این قابلیت نیز یکی دیگر از خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی به شمار می‌رود. برای رسیدن به نتایج رضایت‌بخش لازم است روغن سیاهدانه را به صورت بلند مدت استفاده کنید.

۱۶. پیشگیری از اضطراب و افسردگی

روغن سیاهدانه دارای قابلیت تثبیت خلق‌ و خو و وضعیت روانی است. استفاده از این روغن می‌تواند به کاهش اضطراب و افزایش قدرت شناختی در انسان کمک کند. تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه حاوی خواص ضد اضطرابی و ضد افسردگی است؛ از این رو، جای تعجب نیست که از روغن سیاهدانه به صورت گسترده برای درمان اضطراب استفاده می‌شود. این کاربرد روغن سیاهدانه را می‌توان به عنوان نیز یکی دیگر از خواص روغن سیاهدانه برای سلامتی بر شمرد.

۱۷. بهبود گوارش

علاوه بر هر آن‌چه تاکنون گفته شد، روغن سیاه دانه فواید بیش‌تری نیز برای سلامتی دارد. استفاده از روغن سیاهدانه می‌تواند گوارش را بهبود ببخشد. استفاده از این روغن یکی از درمان‌های خانگی فوق‌العاده برای مشکلات گوارشی مختلفی از قبیل استفراغ، اسهال، سوءهاضمه، قاعدگی دردناک، و آمنوره به شمار می‌آید.

۱۸. محافظت از سلامت مجاری گوارشی

مصرف روغن سیاهدانه با خواص ضد زخم معده‌ی موجود در آن، می‌تواند از رشد هلیکوباکتر پیلوری پیشگیری کند. تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه دارای قابلیت محافظت از مجاری گوارشی در برابر آسیب‌ها و بیماری‌ها است. آیا مایل هستید چیزهای بیش‌تری درباره‌ی خواص روغن سیاهدانه برای سلامتی بدانید؟ پس لطفا به مطالعه‌ی این مقاله ادامه دهید.

۱۹. مبارزه علیه سندرم واکنش مزمن التهابی و عدم تحمل هیستامین

روغن سیاهدانه با خواص ضد هیستامینی‌اش می‌تواند از ترشح هیستامین در سلول‌های بدن پیشگیری کند. استفاده از روغن سیاه دانه به آدم‌های مبتلا به سندرم واکنش مزمن التهابی کمک می‌کند.

۲۰. تقویت دستگاه ایمنی بدن

روغن سیاهدانه به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند؛ این قابلیت نیز یکی دیگر از خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی محسوب می‌شود. دستگاه ایمنی قوی نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها ایفا می‌کند. دستگاه ایمنی با باکتری‌ها و ویروس‌هایی می‌جنگد که عامل بیماری‌ها و مشکلات فراوانی برای سلامتی هستند.

۲۱. کاهش خطر بیماری قلبی

اگر روغن سیاه دانه را به صورت مرتب مصرف کنید، خطر ابتلا به بیماری قلبی در شما کاهش می‌یابد. ترکیبات فعال و خواص مفید موجود در روغن سیاهدانه می‌توانند کلسترول و تری‌گلیسرید بالا را پایین بیاورند. مصرف روغن سیاهدانه به مدت دو ماه می‌تواند فشار خون بیماران را کاهش دهد. این ویژگی ناشی از وجود تیموکینون در روغن سیاه دانه است.

۲۲. افزایش تستوسترون

مصرف روغن سیاهدانه به شکل قابل توجهی می‌تواند تستوسترون بدن مردان را افزایش دهد. تستوسترون، به عنوان هورمون مردانه و هم‌چنین یک استروئید آنابولیک، باعث رشد بافت‌های تناسلی مردانه، افزایش تراکم استخوان و ماهیچه، و افزایش رشد موهای بدن می‌شود. این خاصیت روغن سیاه دانه را نیز نباید در فهرست خواص روغن سیاهدانه برای سلامتی نادیده گرفته شود.

۲۳. خلاصی از شر علائم آسم

روغن سیاهدانه به بهبود علائم آسم کمک می‌کند. بیماران مبتلا به آسم باید مصرف روغن سیاه دانه را در رژیم غذایی‌شان قرار دهند. به علاوه، مصرف روغن سیاهدانه به بهبود کارکرد تنفسی، و پیشگیری از بیماری‌های تنفسی نیز کمک می‌کند. روغن سیاهدانه یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای علائم رینیت یا التهاب مخاط بینی نظیر آبریزش بینی، خارش، گرفتگی بینی، و عطسه است. کمک به خلاصی از شر علائم آسم نیز از دیگر خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی به شمار می‌رود.

۲۴. کمک به درمان آرتروز و پوکی استخوان

روغن سیاهدانه حاوی تیموکینون است که اثرات ضد پوکی استخوان دارد. از این رو، جای تعجب نیست که روغن سیاهدانه را به عنوان یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای آرتروز و پوکی استخوان بشناسیم. تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه باعث تسکین درد بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی می‌شود. مالیدن روغن سیاه دانه به شکل قابل توجهی باعث کاهش درد مفاصل، خشکی مفاصل در صبح و تورم می‌شود. چنان‌چه با مطالعه‌ای این همه فایده‌ی شگفت‌انگیز روغن سیاهدانه برای سلامتی، به این روغن علاقه‌مند شده‌اید، پس هرگز نباید اثربخشی آن را در درمان آرتروز و پوکی استخوان فراموش کنید.

۲۵. درمان وابستگی به مشتقات تریاک

روغن سیاهدانه، در صورت مصرف بلند مدت، می‌تواند وابستگی به مشتقات تریاک را درمان کند. این روغن هم‌چنین ضعف و عفونت‌های افراد معتاد به مشتقات تریاک را به اندازه‌ی قابل توجهی تسکین می‌دهد. از این رو، وقتی به دنبال درمان‌های طبیعی برای خلاصی از شر وابستگی به مشتقات تریاک هستید، خواص روغن سیاه دانه را فراموش نکنید.

۲۶. افزایش تولید شیر در زنان

مادران شیرده باید روغن سیاهدانه مصرف کنند یا از این روغن به عنوان روغن آشپزی استفاده نمایند، زیرا دارای قابلیت قدرتمندی برای افزایش تولید شیر در زنان است. برخی مطالعات بر روی موش‌های آزمایشگاهی فایده‌ی روغن سیاه دانه را در تحریک تولید شیر تایید کردند. این خاصیت نیز یکی دیگر از خواص روغن سیاهدانه برای زنان به شمار می‌رود.

۲۷. تسکین اسپاسم ماهیچه

استفاده از روغن سیاهدانه اسپاسم ماهیچه‌ها را تسکین می‌دهد، زیرا این روغن غنی از کلسیم و حاوی خواص ضد اسپاسم است. با ادامه‌ی مطالعه‌ی این مقاله، به چیزهای بیش‌تری درباره‌ی خواص روغن سیاهدانه برای سلامتی پی می‌برید.

۲۸. درمان مشکلات پوستی نظیر پسوریازیس و اگزما

روغن سیاهدانه فواید زیادی برای پوست به همراه دارد. برای مثال، این روغن درمان خانگی فوق‌العاده‌ای برای پسوریازیس و اگزما به شمار می‌رود. مطالعه‌ای اخیرا دریافته‌ است استفاده از روغن سیاه دانه می‌تواند التهاب را آرام کند و به فرایند بهبودی پوست سرعت ببخشد.

۲۹. پیشگیری از رشد قارچ و کاندیدا

نتایج بسیاری از مطالعات نشان دادند استفاده از روغن سیاهدانه در مبارزه علیه قارچ‌ها و عفونت کاندیدا بر روی پوست یا در دستگاه گوارشی بسیار موثر است. روغن سیاه دانه از رشد کاندیدا و قارچ‌ها پیشگیری می‌کند. این نیز یکی دیگر از دلایلی است که باید به تاثیر و اهمیت روغن سیاهدانه بر سلامتی آگاه باشید.

۳۰. درمان خشکی دهان

روغن سیاهدانه در درمان خشکی دهان نیز موثر است. فقط کافی است یک قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه را به مدت چند دقیقه در دهان‌تان بچرخانید و سپس آن را بیرون بریزید. برای پیشگیری از بیماری‌های دهانی روزی دو بار مسواک بزنید.

۳۱. درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

اگر به دنبال درمان‌های طبیعی برای آنفولانزا هستید، باید به خواص روغن سیاهدانه برای سلامتی بیش‌تر فکر کنید. روغن سیاه دانه می‌تواند آنفولانزا و سرماخوردگی را درمان کند، زیرا حاوی خواص ضد باکتری، ضد ویروسی، و ضد التهابی است. این روغن هم‌چنین گلو درد و تب را نیز درمان می‌کند.

۳۲. مبارزه علیه آسیب پرتویی

ترکیبات فعال موجود در روغن سیاهدانه نظیر تیموکینون می‌توانند از مغز در برابر آسیب پرتویی محافظت کنند. این نیز یکی دیگر از خواص روغن سیاه دانه است که لازم بود در این فهرست به شما معرفی کنیم.

۳۳. تسکین دندان درد

روغن سیاهدانه فواید فراوانی برای سلامت دهان به همراه دارد. برای نمونه، استفاده از روغن سیاه دانه می‌تواند به تسکین دندان درد کمک کند. این قابلیت ناشی از وجود خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی در روغن سیاه دانه است.

۳۴. کمک به مغز برای بازیابی از مسمومیت سرب

روغن سیاهدانه برای سلامت مغز نیز فواید بسیاری دارد. روغن سیاه دانه درمان خانگی فوق‌العاده‌ای برای رفع مسمومیت سرب در مغز به شمار می‌رود.

۳۵. کمک به بیماران مبتلا به ایدز (HIV)

مطالعات اخیر نشان دادند روغن سیاهدانه به صورت موثری می‌تواند به بیماران مبتلا به ایدز کمک کند. استفاده از روغن سیاه دانه می‌تواند به شکل قابل توجهی علائم آزاردهنده‌ی ایدز را تسکین دهد. این اثر ممکن است فرایند بهبودی را تسریع کند.

۳۶. تسکین سرفه

سرفه در اثر التهاب برونش یا نایژه‌ها ایجاد می‌شود. وقتی به سرفه مبتلا می‌شوید، تنفس برای‌تان دشوار می‌شود. خواص ضد التهابی روغن سیاهدانه، این روغن را به یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای سرفه تبدیل کرده‌اند. به علاوه، این روغن می‌تواند علیه ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه کند. تسکین سرفه نیز یکی دیگر از خواص روغن سیاهدانه برای سلامتی محسوب می‌شود.

۳۷. تسکین جای نیش و گزش حشرات

تسکین جای نیش و گزش حشرات نیز از دیگر خواص روغن سیاه دانه است که باید به این فهرست اضافه می‌کردیم. روغن سیاهدانه درمان فوق‌العاده‌ای برای نیش و گزش حشراتی نظیر پشه به شمار می‌رود. مالیدن این روغن روی جای نیش به تسکین درد و خارش ناشی از آن کمک می‌کند.

۳۸. پیشگیری از گرفتگی‌ها و اسپاسم ماهیچه‌ها

استفاده از روغن سیاهدانه درمان خانگی موثری است که نه فقط از گرفتگی و اسپاسم ماهیچه‌ها پیشگیری می‌کند، بلکه هم‌چنین به دلیل خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم خود، آن‌ها را درمان نیز می‌نماید. برای استفاده از روغن سیاهدانه جهت تسکین گرفتگی‌ها و درد ماهیچه‌ها، فقط کافی است آن را به صورت خوراکی مصرف کنید، یا هم‌چنین آن را بر روی نواحی دردناک بمالید.

۳۹. تسکین حالت تهوع و ناراحتی معده

تسکین حالت تهوع و ناراحتی معده نیز یکی دیگر از خواص روغن سیاهدانه برای سلامتی محسوب می‌شود. مصرف روغن سیاهدانه فرایند گوارش را بهبود می‌بخشد و به خروج گاز از معده کمک می‌کند. ترکیب یک قاشق چای خوری آب زنجبیل و یک قاشق چای خوری روغن سیاهدانه درمان خانگی بسیار موثری برای ناراحتی معده و حالت تهوع به شمار می‌رود.

۴۰. مبارزه علیه سلول‌های سرطانی خون

خواص ضد رشد سلولی موجود در روغن سیاهدانه بر سلول‌های میلوبلاست سرطانی خون تاثیر می‌گذارند. از این رو، مبارزه علیه سلول‌های سرطانی خون نیز یکی دیگر از خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی محسوب می‌شود. به علاوه، تیموکینون موجود در روغن سیاهدانه نیز در این خاصیت مشارکت دارد.

۴۱. درمان تشنج

تشنج و بیماری صرع نیز با کمک روغن سیاه دانه قابل کنترل هستند. این خاصیت نیز ناشی از خواص ضد انعقادی تیموکینون موجود در روغن سیاهدانه است.

۴۲. درمان گوش درد

ترکیب نصف قاشق چای خوری روغن زیتون و روغن سیاهدانه درمان خانگی موثری برای گوش درد به شمار می‌رود. چکاندن این ترکیب به صورت مرتب در گوش به میزان قابل توجهی گوش دردتان را تسکین می‌دهد. درمان گوش درد نیز یکی دیگر از خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی است که باید همیشه به یاد داشته باشید.

۴۳. بهبود قوه‌ی بینایی و پیشگیری از بیماری‌های چشم

روغن سیاهدانه نه تنها باعث بهبود قوه‌ی بینایی می‌شود، بلکه هم‌چنین از بروز بیماری‌های چشم پیشگیری می‌کند. روغن سیاهدانه یکی از درمان‌های خانگی موثر برای التهاب ملتحمه محسوب می‌شود. فقط کافی است مقداری روغن سیاه دانه را پیش از خواب دور چشم‌های‌تان بمالید.

۴۴. درمان فلج صورت یا لقوه

درمان فلج صورت یا لقوه نیز یکی دیگر از خواص روغن سیاهدانه به شمار می‌رود که مایل بودیم در این مقاله به شما معرفی کنیم. فقط کافی است روغن سیاه دانه را در یک ظرف بریزید و آن را استشمام کنید.

۴۵. کاهش سرگیجه

روغن سیاهدانه یکی از درمان‌های خانگی موثر برای سرگیجه است. وقتی به سرگیجه دچار می‌شوید، فقط کافی است مقداری روغن سیاه دانه را روی گردن و گونه‌های‌تان بمالید.

۴۶. افزایش تولید ادرار

روغن سیاهدانه برای مثانه و پروستات نیز فوایدی به همراه دارد. برای مثال، استفاده از روغن سیاه دانه می‌تواند باعث افزایش تولید ادرار شود که همین مسئله به بهبود قابل توجه کارکرد و سلامتی پروستات منجر می‌شود.

۴۷. از بین بردن انگل‌ها

از بین بردن انگل‌ها نیز از جمله خواص روغن سیاهدانه برای سلامتی محسوب می‌شود؛ زیرا این روغن حاوی خواص ضد انگلی است. استفاده از روغن سیاه دانه به بدن‌تان در نابودی و سم‌زدایی انگل‌ها کمک می‌کند.

۴۸. تسکین بی‌خوابی

مطالعات رابطه‌ی نزدیکی میان مصرف یا مالیدن روغن سیاهدانه و تسکین قالب توجه بی‌خوابی و سایر اختلالات خواب پیدا کرده‌اند. استفاده از روغن سیاه دانه پیش از خواب، خوابِ عمیق و طبیعی و راحتی برای همه به ارمغان می‌آورد؛ این نیز یکی دیگر از خواص روغن سیاهدانه برای سلامتی است.

۴۹. درمان آکنه

آکنه (جوش) یک وضعیت التهابی در پوست است. روغن سیاه دانه حاوی خواص ضد التهابی و بازسازی کنندگی است؛ از این رو، مالیدن روغن سیاهدانه به بر طرف شدن آکنه کمک می‌کند و پوست‌تان را نرم می‌نماید. از آن‌جا که روغن سیاه دانه فواید شگفت‌انگیز بسیاری برای زیبایی به همراه دارد، جای تعجب نیست که این روغن را به عنوان یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای مشکلات بسیار شایعِ پوستی به شمار بیاوریم.

۵۰. درمان کورک و کفگیرک

روغن سیاه دانه می‌تواند دانه‌ی کورک و مجموعه‌ای از دانه‌های کورک (کفگیرک) را درمان کند. مالیدن روغن سیاه دانه می‌تواند کورک‌های کوچک را به سرعت و بدون باقی گذاشتن هیچ عارضه‌ی جانبی ناخواسته‌ای محو نماید. خواص بالقوه‌ی ضد باکتری و ضد التهابی روغن سیاه دانه عامل این ویژگی است. با وجود این، استفاده از روغن سیاه دانه برای درمان کورک‌های کم‌تر از یکی دو سانتی‌متر مناسب است. آدم‌هایی که دچار کورک‌هایی بزرگ‌تر از این هستند، باید به پزشک مراجعه کنند.

۵۱. خلاصی از شر شوره‌ی سر

روغن سیاه دانه درمان خانگی فوق‌العاده‌ای برای شوره به شمار می‌رود. این ویژگی روغن سیاه دانه به خاطر خواص ضد باکتری و ضد قارچی موجود در آن است. استفاده از روغن سیاه دانه می‌تواند فولیکول‌های مو را تقویت کند، و از این طریق از ایجاد شوره پیشگیری نماید.

۵۲. توقف ریزش مو

توقف ریزش مو نیز یکی دیگر از خواص روغن سیاه دانه برای زیبایی است که مایل بودیم در این مقاله به شما معرفی کنیم. خواص ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدانی روغن سیاه دانه به تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کنند و از ریزش مو پیشگیری می‌نمایند. به علاوه، روغن سیاه دانه با خواص مرطوب کنندگی‌اش برای افزایش رشد مو، افزودن درخشندگی و حجم به موها، و محافظت از آن‌ها در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش موثر است. خواص ضد قارچی روغن سیاه دانه، این روغن را به یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای شوره و سایر عفونت‌هایی تبدیل کرده‌ است که باعث ریزش مو می‌شوند. مالیدن مقداری روغن سیاه دانه به موها و جمجمه‌تان به صورت مرتب می‌تواند نتیجه‌ی رضایت‌بخشی برای‌تان به ارمغان بیاورد. این نیز یکی دیگر از خواص روغن سیاه دانه برای سلامتی بود.

۵۳. بهبود وضعیت ظاهری پوست

روغن سیاه دانه فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد. برای مثال، استفاده از روغن سیاه دانه به صورت مرتب می‌تواند باعث بهبود وضعیت ظاهری پوست‌تان شود. این روغن تولید ملانین را افزایش می‌دهد؛ این رنگدانه‌ نقش مهمی در محافظت از پوست‌تان در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌ی ماوراء بنفش ایفا می‌کند. به علاوه، خواص ضد التهابی، مرطوب کنندگی، و آنتی‌اکسیدانی روغن سیاه دانه، این روغن را به یکی از موثرترین درمان‌‌های خانگی برای جوش، قرمزی، لک‌های پیری، و علائم افزایش سن تبدیل کرده‌اند.

مصرف روغن سیاه دانه چه عوارض جانبی به همراه دارد؟

مصرف روغن سیاه دانه به صورت خوراکی به مقدار کم، بی‌خطر است. می‌توانید از روغن سیاه دانه به عنوان یک چاشنی و طعم‌دهنده در غذاهای مختلف استفاده کنید. ولی اگر می‌خواهید از روغن سیاه دانه به عنوان یک دارو استفاده کنید، پیش از مصرف آن در یک دوره‌ی کوتاه مدت، باید با پزشک مشورت کنید. بی‌خطر بودن مصرف روغن سیاه دانه به مقدار بیش‌تر، به دلیل فقدان اطلاعات لازم تایید نشده است. ولی شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند مالیدن روغن سیاه دانه بر روی پوست می‌تواند باعث ایجاد جوش‌های حساسیتی (آلرژیک) شود.

زنان باردار و مادران شیرده می‌توانند از روغن سیاه دانه استفاده کنند. با وجود این، استفاده از آن فقط به میزان اندک و به صورت افزودنی به غذا می‌تواند بی‌خطر باشد. زنان باردار و مادران شیرده نباید از روغن سیاه دانه به مقدار زیاد و به عنوان یک داروی گیاهی استفاده کنند، زیرا ممکن است خطرناک باشد. روغن سیاه دانه انقباضات رحمی را متوقف یا کُند می‌کند.

هم‌چنین استفاده از روغن سیاه دانه اختلالات خونی را وخیم‌تر می‌نماید، زیرا این روغن از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و فرد بیمار را در معرض خطر خون‌ریزی بیش‌تر قرار می‌دهد.

پیش از مصرف روغن سیاه دانه سطوح قند خون‌تان را به دقت بررسی کنید. آدم‌هایی که در بدن‌شان دارای سطوح پایین قند خون هستند، نباید روغن سیاه دانه مصرف کنند.

مصرف روغن سیاه دانه در هنگام ایجاد جراحت شما را در معرض خون‌ریزی بیش‌تر قرار می‌دهد. از این رو، اگر یک عمل جراحی در پیش دارید، باید حداقل دو هفته پیش از آن، مصرف روغن سیاه دانه را متوقف نمایید.

اگرچه روغن سیاه دانه دارای فواید بی‌شماری برای سلامتی و زیبایی انسان است، ولی آگاهی از عوارض جانبی مصرف این روغن هم‌چنان حائز اهمیت است.

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.