آشنایی با فواید و خواص شیره انجیر

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

خواص شیره انجیر تا حدی زیاد می باشد که در طب سنتی از این مورد بسیار استفاده می شود. علاوه بر اینکه شیره انجیر برای یبوست خوب است، دارای فواید دیگری است که در ادامه به آنها اشاره می شود.

آشنایی با خواص شیره انجیر نیکوان:

شیره انجیر را می توانید هم از انجیر تازه و هم از انجیر هایی که خشک شده اند، به دست آورید. در هر دو صورت شیره به دست آمده شیرین بوده و طعم لذیذی دارد. امروزه از این مورد داخل اسموتی ها به وفور استفاده می شود. البته باید بیان نمود که خواص و فواید آن بسیار زیاد است.

از آنجا که در شیره انجیر فیبر زیادی وجود دارد، لذا افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می برند و نیاز به آهن دارند، می توانند از آن بهره ببرند. خواص شیره انجیر امروزه بر هیچ شخصی پوشیده نیست اما در ادامه می توانید با فواید آن بیشتر آشنا شوید:

شیره انجیرنیکوان

شیره انجیر برای یبوست:

درمان یبوست با شیره انجیر یکی از روش های خانگی است که اغلب افراد از آن استفاده می نمایند. در این شیره ویتامین B6 وجود دارد که یک ملین عالی است. لذا اگر شما بتوانید هر روز به میزان یک لیوان از آب انجیر و شیره آن استفاده نمایید، مشکلات یبوستی شما رفع می شود.

خواص شیره انجیر روی خواب:

اگر دچار بی خوابی یا کم خوابی شده اید، می توانید از خواص شیره انجیر برای درمان بهره ببرید. در شیره فوق آمینو اسیدهای زیادی وجود دارند. یکی از این آمینواسیدها قادر است تا به عنوان محرک خواب عمل نماید و مشکلات کم خوابی را از بین ببرد. لازم به ذکر است که نام آمینو اسید مذکور تریپتوفان می باشد.

 از بین بردن عفونت های تنفسی:

از دیگر خواص شیره انجیر می توان به از بین بردن عفونت های تنفسی اشاره نمود. به عبارت دیگر باکتری ها و عفونت هایی که در مجاری تنفسی وجود دارند با این نوشیدنی تسکین می یابند. عموم عفونت های مذکور به دلیل برونشیت ایجاد می شوند. در شیره انجیر نیکوان آنتی اکسیدان های زیادی وجود دارد. همین مورد نیز از ایجاد عفونت های دهان و گلو جلوگیری می نماید.

از ایجاد سنگ صفرا جلوگیری می نماید:

از آنجا که شیره انجیر دارای ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری است، از همین رو برای بدن عالی می باشد. این مورد می تواند کلسیم و سدیم مورد نیاز بدن را فراهم آورد و عملکرد روده ها را بهبود دهد. از همین رو بیان می شود که از ایجاد سنگ کلیه و صفرا جلوگیری می نماید.

عضله ساز خوبی است:

از دیگر خواص شیره انجیر می توان به کمک در ساخت عضله اشاره نمود. از آنجا که در شیره انجیر قند و کربوهیدرات زیاد وجود دارد از همین رو افرادی که به صورت مستمر از آن استفاده می نمایند، عضله سازی بیشتر در بدنشان رخ می دهد. با این توضیح شیره انجیر را می توان یک نوشیدنی انرژی زا نامید.

کمک به لاغری:

امروزه خواص شیره انجیر در کاهش وزن بر هیچ شخصی پوشیده نمی باشد. از آنجا که در این مورد فیبر زیادی وجود دارد، لذا کالری مورد نیاز بدن را فراهم می آورد. به همین دلیل در انواع رژیم ها می توان از آن بهره برد.

به جز مواردی که در بالا بیان شد، از خواص شیره انجیر می توان برای کاهش مشکلات بینایی استفاده نمود. تحقیقات نشان می دهند که این مورد مانع ضعیف شدن چشم می شود زیرا در آن مقادیر زیاد ویتامین A وجود دارد. اگر از این نوشیدنی به صورت منظم استفاده نمایید، اعصاب بینایی شما تقویت می گردند. از همین رو با افزایش سن احتمال کاهش قدرت بینایی کمتر می شود.

خواص شیره انجیر

خواص دارویی و درمانی شیر انجیر:

  • اگربه طور منظم استفاده شود، نتایج مثبتی بر روی لکه‌های پوستی می‌دهد و از ایجاد آکنه جلوگیری می‌کند.
  • اگردر گوش نوزادانی که گوش درد دارند به همراه روغن زیتون چکه شود، درد را کاهش می‌دهد یا از بین می‌برد.
  • برای پینه و ترک پاشنه خوب است و به شما اجازه می‌دهد تا پاشنه‌های نرمی داشته باشید.منافذ را سفت می‌کند، رنگ پوست را یکدست می‌کند و به پوست درخشندگی طبیعی می‌بخشد.
  • در درمان بیماری‌هایی مانند پسوریازیس و اگزما استفاده می‌شود.
  • یک آنتی اکسیدان قوی است و ارزش غذایی بالایی دارد.
  • برای بهبود زگیل بسیار مفید است.
  • اثرتسکین دهنده سوء هاضمه دارد.
  • خاصیت میکروب کشی دارد.
  • لثه‌هارا تقویت می‌کند.

چرا باید شیره انجیر استفاده نماییم؟

  • انجیر از نظر طب قدیم ایران، گرم و تر است.
  • انجیرتعرق بدن را زیاد می کند .
  • ادرار آور است . اگر ترشح ادرار کم باشد ،خوردن انجیر باعث ازدیاد آن می شود .
  • حرارت بدن را کاهش میدهد .
  • چاق کننده است و برایآنهایی که می خواهند وزن اضافه کنند بسیار مفید است . بدین منظور می توان آن را با شیر مخلوط کرد و در بین غذاها خورد.
  • انجیر( تازه یا خشک ) یبوست را برطرف می کند و یکی از بهترین میوه ها برای تمیز کردن روده بزرگ و رفع یبوست است .
  • برای درمان ناراحتی های سینه حدود 20 گرم از خرما ، عناب ، انجیر خشک و مویز را با هم مخلوط کرده و آسیاب می کنند. سپس این پودر را با یک لیتر آب می جوشانند تا حجم آن به نصف برسد. از این جوشانده می توان به مقدار سه فنجان در روز مصرف نمود .

ویتامین ها و خواص شیره انجیر:

خواص شیره انجیر چه تازه باشد یا اینکه از انجیرهای خشک تهیه شده باشد، بسیار زیاد است. داخل انجیر پروتئین، فیبر، ویتامین های A و C، منگنز، آهن و کلسیم زیاد وجود دارد. این نوشیدنی می تواند شیر مادر را غلیظ نماید. از آنجا که این نوشیدنی خون ساز خوبی است لذا افراد که عموما از ضعف بدنی رنج می برند یا کم خونی دارند برای درمان بیماری خود می توانند از آن استفاده نمایند.

جمع بندی:

با توجه به مواردی که بیان شد می توان عنوان نمود که خواص شیره انجیر بسیار زیاد بوده و برای حفظ سلامت بدن بهتر است تا به صورت مستمر استفاده شود. البته چون این نوشیدنی بسیار شیرین است، مهم است که افراد مبتلا به بیماری قند محتاطانه آن را میل کنند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.