خواص جادویی روغن بنفشه که باید بدانید!

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

روغن بنفشه چیست؟

روغن گل بنفشه، ماده‌ای است که از گل‌های بنفشه استخراج می‌شود و در طیف وسیعی از محصولات زیبایی و سلامتی به کار گرفته می‌شود. این روغن به خاطر خواص درمانی و مرطوب کنندگی‌اش شناخته شده است. در این مقاله، ما به بررسی ویژگی‌ها، فواید، و کاربردهای روغن گل بنفشه می‌پردازیم.

 

تاریخچه روغن گل بنفشه

گل بنفشه از قرن‌ها پیش در فرهنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت. این گیاه، که بومی اروپا است، به خاطر رایحه مطبوع و خواص دارویی‌اش مورد توجه بوده است. در طب سنتی، از گل بنفشه برای درمان بیماری‌های متعددی استفاده می‌شده است، از جمله التهاب، سردرد، و بیماری‌های تنفسی.

 

فرآیند استخراج روغن گل بنفشه

روغن گل بنفشه از طریق فرآیندهای مختلفی مانند تقطیر با بخار یا استفاده از حلال‌ها استخراج می‌شود. این فرآیندها به منظور جدا کردن مواد فعال گیاه از بافت‌های آن و تبدیل آنها به روغنی متراکم و غلیظ انجام می‌گیرند.

 

خواص و فواید روغن گل بنفشه

روغن گل بنفشه دارای خواص متعددی است که آن را به ماده‌ای ارزشمند در صنعت مراقبت از پوست و سلامتی تبدیل کرده است:

رفع اضطراب و استرس

زندگی امروز بشر پر از دغدغه و استرس و اضطراب است. اما راه حل هایی وجود دارد که می توان از آنها برای کاهش این استرس استفاده کرد. از جمله این موارد می توان به استفاده از روغن بنفشه اشاره کرد. وقتی احساس استرس کردید، چند قطره روغن بنفشه را با یک اسانس (نارگیل، زیتون و …) مخلوط کنید و این مخلوط را به پشت گردن خود بمالید. استنشاق روغن بنفشه نیز به افزایش آرامش کمک زیادی می کند. چند قطره روغن بنفشه را روی دستمال کاغذی بریزید و در حالت درازکش به مدت 30 دقیقه آن را استنشاق کنید.

تسکین درد و التهاب

کاهش درد و التهاب: اسیدهای سالیسیلیک موجود در گل بنفشه درد التهابی را تسکین می دهد. این ترکیبات ضد التهابی یک درمان طبیعی برای مفاصل سفت و دردناک و همچنین دردهای عضلانی مانند روماتیسم، آرتریت و نقرس هستند. ماساژ مفاصل و عضلات با روغن بنفشه به کاهش درد روماتیسم و ​​آرتریت کمک می کند. روغن بنفشه باعث بهبود جریان خون در عضلات و در نتیجه تسکین درد ناشی از کمبود جریان خون در این نواحی می شود.

تراوت پوست با روغن بنفشه

روغن بنفشه یکی از روغن هایی است که زیبایی پوست را افزایش می دهد و به سلامت پوست کمک زیادی می کند. روغن بنفشه خاصیت ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارد و به همین دلیل در از بین بردن لکه ها و جوش های صورت موثر است. این روغن می تواند جایگزین سایر کرم ها و مواد شیمیایی برای درمان لکه ها و جوش های صورت شود.

برای از بین بردن لک های صورت چند قطره روغن بنفشه را کف دست بریزید و صورت خود را به خوبی با آن ماساژ دهید و پس از دو دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید.

درمان بی خوابی

داشتن خوابی آرام برای حفظ سلامت بدن و عملکرد صحیح همه اعضای بدن بسیار ضروری است. خواب خوب تضمین می کند که کارهای روزانه خود را به خوبی و به طور موثر انجام دهید.اگر بی خوابی ناشی از خشکی مغز یا طبیعت گرم و خشک است، روغن بنفشه می تواند کمک خوبی برای رفع این بی خوابی باشد.

روغن بنفشه به لطف ترکیبات مغذی خود می تواند رطوبت را به مغز بازگرداند و خوابی آرام را القا کند. با ریختن چند قطره روغن بنفشه در بینی می توانید به رفع بی خوابی کمک کنید.

بهبود دستگاه تنفسی

بهبود سیستم تنفسی و یکی از خواص روغن بنفشه ضد احتقان است. روغن بنفشه خلط و مخاط بینی را از دستگاه تنفسی خارج می کند و تنفس را تسهیل می کند. استفاده از روغن بنفشه یک داروی موثر برای درمان عفونت های تنفسی و ریوی است. چند قطره از این ماده را در دستگاه بخور بریزید سپس این بخار را به مدت 10 تا 15 دقیقه استنشاق کنید. این کار راه های هوایی مسدود شده را پاک می کند. این روغن سیستم تنفسی را تسکین و نرم می کند. روغن بنفشه همچنین خاصیت تب بر و ضد باکتریایی دارد و سرفه، خستگی، کبودی، تورم لوزه ها، سرماخوردگی، آسم، تب و گلودرد را برطرف می کند.

کاهش وزن

روغن بنفشه برای کاهش وزن روغن بنفشه برای خلاص شدن از احتباس مایعات در بدن عمل می کند و وزن اضافی ناشی از این احتباس را از بین می برد. البته نمی تواند جایگزین یک رژیم غذایی اصولی و مناسب باشد. روغن بنفشه همچنین سلولیت را کاهش داده و از بروز آن جلوگیری می کند.

درمان خشکی پوست

مفید برای پوست های خشک: روغن بنفشه روغنی بسیار خنک کننده است و مصرف موضعی آن می تواند در تسکین برخی از بیماری های پوستی مرتبط با التهاب مفید باشد. این روغن هم برای پوست های خشک و هم برای پوست های چرب مفید است، زیرا دارای خواص مرطوب کنندگی، ضد عفونی کننده و ضد التهابی است. اگر از بیماری های پوستی خشک مانند اگزما یا پسوریازیس رنج می برید، بنفشه یک مرطوب کننده و نرم کننده عالی است که قرمزی و خارش را تسکین می دهد.

اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید، روغن بنفشه می تواند به سفت شدن منافذ و متعادل کردن پوست کمک کند. از آنجایی که بنفشه منبع طبیعی اسید سالیسیلیک است، به لایه برداری ملایم پوست کمک می کند.

بنفشه یک درمان سنتی برای بیماری های رایج پوستی است و می توان از آن در روغن ماساژ استفاده کرد یا به آب حمام اضافه کرد. همچنین شواهدی وجود دارد که روغن بنفشه ممکن است به کاهش اثرات رگ های واریسی کمک کند. برای استفاده از روغن روی پوست، ابتدا آن را با روغن حامل (مانند روغن بادام، نارگیل یا جوجوبا) به نسبت 1: 1 رقیق کنید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. از طرف دیگر، می توانید 2-3 قطره روغن بنفشه را به محصولات مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

افزایش میل جنسی

برخی از روغن های گیاهی خاصیت تقویت قوای جنسی دارند و می توانند خلق و خوی شما را در طول رابطه جنسی بهبود بخشند. تحقیقات نشان می‌دهد که انواع مختلف اسانس‌ها و اسانس‌ها، مانند روغن بنفشه، هنگام استنشاق قبل یا در حین مقاربت، صمیمیت را افزایش داده و خواص تقویت‌کننده‌ای دارند.

نکات مهم در استفاده از روغن گل بنفشه

هرچند روغن گل بنفشه مزایای متعددی دارد، اما استفاده از آن باید با احتیاط صورت گیرد. افرادی که به گل بنفشه یا سایر مواد موجود در روغن حساسیت دارند باید قبل از استفاده از محصولات حاوی این روغن، تست حساسیت انجام دهند. همچنین، استفاده از این روغن در دوران بارداری و شیردهی باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.

روغن بنفشه برای نوزادان

خواص روغن بنفشه برای کودکان یکی از خواص روغن بنفشه در طب سنتی برای کودکان مفید است. این روغن بهترین دارو برای درمان سوزش و التهاب پوست ناحیه کشاله ران شیرخوار است که مهم ترین علت آن گرمای شیر مادر است. این عارضه در اکثر کودکان ظاهر می شود و برای رفع آن استفاده از روغن گل رز، روغن بنفشه یا مخلوطی از هر دو می تواند در بهبود سوزش و التهاب ناحیه کشاله ران کودک موثر باشد. ماساژ دادن پیشانی نوزاد با روغن بنفشه تاثیر بسزایی در بهبود خواب او در طول شب خواهد داشت.

طبع روغن بنفشه

نظرات مختلفی در مورد ماهیت روغن بنفشه وجود دارد. برخی کارشناسان طبیعت روغن بنفشه را خنک و مرطوب می دانند و برخی نیز ترکیبی از خواص را در روغن بنفشه می دانند.

نتیجه‌گیری

روغن گل بنفشه، با خواص مرطوب کنندگی، ضد التهابی، و تسکین دهنده دردش، یک انتخاب عالی برای افرادی است که به دنبال محصولات طبیعی و مؤثر برای مراقبت از پوست و سلامتی خود هستند. با این حال، همانند هر محصول طبیعی دیگری، استفاده از آن باید با دقت و توجه به واکنش‌های بدن صورت گیرد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.