پیشگیری از سرطان با روغن کتان!!!

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

خواص روغن دانه کتان برای سلامتی، زیبایی و درمان بیماری ها

روغن بذر کتان از دانه های گیاه کتان سفید تهیه می شود. به دلیل غلظت بالای اسیدهای چرب امگا 3، بسیار محبوب است. در نتیجه برای گیاهخواران ایده آل است. این روغن مخصوص که در لاتین روغن بذر کتان نامیده می شود را می توان از فروشگاه های گیاهان دارویی یا برخی داروخانه ها تهیه کرد و در یخچال نگهداری کرد.

مواد غذایی اصلی روغن بذر کتان عبارتند از:

اسیدهای چرب ضروری امگا 3: اینها اسیدهای چرب غیراشباع هستند که برای سلامت قلب بسیار مفید هستند.

لایه بردار: بیشترین خاصیت آنتی اکسیدانی را دارد. کتان 8000 برابر بیشتر از سایر مشتقات گیاهی آنتی اکسیدان دارد.

فیبر: دانه های کتان برای حرکات روده و هضم سالم شناخته شده اند. کتان حاوی فیبر محلول و نامحلول است.

در این مقاله به بهترین فواید روغن بذر کتان  پرداختیم که در ادامه با برخی از خواص و فواید روغن بذر کتان آشنا خواهیم شد.

فواید اصلی روغن کتان

  1. پیشگیری از سرطان:

مطالعات نشان داده اند که دانه های کتان از سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ محافظت می کنند. دانه‌های کتان حاوی لیگنان هستند که از سرطان‌های حساس به هورمون محافظت می‌کنند. لیگنان ها همچنین آنزیم های دخیل در متابولیسم هورمون ها را مهار کرده و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

  1. روغن بذر کتان برای سلامت روده:

روغن بذر کتان به دلیل خواص ضد التهابی آن می تواند برای درمان بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت استفاده شود. این بیماری ناشی از کمبود امگا 3 است بنابراین مصرف منظم روغن بذر کتان می تواند این بیماری را درمان کند.

 

  1. روغن بذر کتان برای کاهش سطح کلسترول:

روغن بذر کتان به دلیل محتوای بالای اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش سطح LDL و حفظ سطح HDL در خون می شود.

 

  1. روغن بذر کتان برای تسکین التهاب:

مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم روغن بذر کتان التهاب پوشش داخلی روده را کاهش می دهد. روغن بذر کتان به عنوان یک ملین موثر عمل می کند و حاوی درصد بالایی از موسیلاژ است.

  1. روغن بذر کتان برای جلوگیری از آرتروز:

طبق تحقیقات، اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن بذر کتان می تواند به کاهش سفتی شما در صبح کمک کند. همچنین ممکن است به کاهش تورم کمک کند. آرتریت همچنین ممکن است به این اسیدهای چرب ضروری پاسخ دهد. مصرف روزانه یک یا حداکثر دو قاشق چای خوری می تواند به افراد در پیشگیری از علائم آرتروز کمک کند.

 

  1. سلامت روده بزرگ:

مطالعات نشان داده است که امگا 3 از تکثیر سلول های سرطانی به ویژه سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. بنابراین، محتوای AHA در روغن بذر کتان می تواند برای درمان بیماری های روده بزرگ مانند سرطان روده بزرگ مفید باشد.

  1. پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی:

AHA می تواند از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کند. مصرف منظم روغن بذر کتان خطر حمله قلبی را کاهش می دهد. فشار خون را کاهش می دهد، سطح کلسترول را حفظ می کند، سلامت عروق خونی را بهبود می بخشد و ضربان قلب را تنظیم می کند.

 

  1. روغن بذر کتان برای کاهش وزن:

آیا می دانستید استفاده از روغن بذر کتان برای کاهش وزن بسیار موثر است؟ مانند سایر آجیل ها و دانه ها، دانه کتان سرشار از چربی های سالم و مواد مغذی است که معادل 3 گرم در هر قاشق چای خوری است. بنابراین به کاهش اشتها در طول روز کمک می کند. مصرف 10 تا 15 قطره روغن بذر کتان سه بار در روز برای کاهش وزن و لاغری مفید است.

 

  1. روغن بذر کتان برای کمک به درمان یبوست:

در حالی که دانه‌های کتان به دلیل محتوای فیبر بالایی که دارند، یک درمان شناخته‌شده برای یبوست هستند، روغن به‌دست‌آمده از آن‌ها هضم سالم را بهبود می‌بخشد و اضطراب مرتبط با یبوست را تسکین می‌دهد.

 

یک قاشق غذاخوری روغن بذر کتان را به یک فنجان آب میوه یا اسموتی اضافه کنید و صبح زود بنوشید.

همچنین می توانید یک قاشق از این روغن را صبح زود مصرف کنید.

مخلوط کردن این روغن با غذا باعث می شود بدن بهتر روغن را جذب کند.

روغن بذر کتان چربی است که کیسه صفرا را تحریک کرده و صفرا را آزاد می کند. صفرا حاوی اسیدی است که برای هضم و جذب چربی ها در روده بسیار مهم است.

توجه: برخی مطالعات ثابت کرده اند که روغن بذر کتان ممکن است باعث زایمان زودرس شود. بنابراین زنان باردار باید از مصرف این روغن خودداری کنند.

افراد مبتلا به اختلالات خونریزی قبل از استفاده از این روغن با پزشک خود مشورت کنند در غیر این صورت احتمال خونریزی شدید وجود دارد. اگر داروهای دیابت یا سایر مشکلات هورمونی مصرف می کنید، توصیه می شود قبل از مصرف روغن بذر کتان با پزشک مشورت کنید.

  1. سطح مناسب کلسترول:

رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه ها و حبوبات برای کاهش سطح کلسترول در بدن مفید است. علاوه بر این، افزودن دانه های کتان به سلامت قلب نیز کمک می کند. امگا 3 موجود در روغن بذر کتان به کاهش میزان کلسترول بد در بدن کمک می کند.

 

  1. روغن بذر کتان برای جلوگیری از سندرم چشم خشک:

برخی از افراد از سندرم چشم خشک رنج می برند که در آن لایه های بیرونی چشم نیاز به جذب روغن دارند. این باعث تحریک چشم می شود. فردی که از خشکی چشم رنج می برد برای کاهش علائم سندرم چشم خشک باید روغن بذر کتان مصرف کند.

 

  1. روغن بذر کتان برای مو مفید است:

روغن بذر کتان سرشار از اسیدهای چرب، ویتامین ها و مواد معدنی است که به شما موهای سالم می بخشد. استفاده منظم از روغن بذر کتان باعث افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو می شود، همچنین شوره سر را از بین می برد.

روغن را گرم کرده و ماساژ دهید یا 2 قاشق چایخوری از روغن را به نرم کننده موهای معمولی خود اضافه کنید.

 

 

مقدار مصرف روغن بذر کتان

مصرف روزانه سالم باید به 1 تا 2 قاشق چایخوری محدود شود. قبل از مصرف روزانه روغن (مخصوصاً برای کودکان) فرد باید با پزشک مشورت کند.

6 عارضه مصرف دانه کتان

از مهم ترین عوارض مصرف تخم کتان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  1. مدفوع شل:

در واقع، این دانه های غنی از فیبر اگر به مقدار زیاد خورده شوند، مدفوع را نرم می کنند. وقتی در مقادیر محدود مصرف شود، از یبوست جلوگیری می کند و حرکت منظم روده را تضمین می کند.

 

  1. انسداد روده:

کارشناسان می گویند که مصرف بیش از حد بذر کتان بدون مصرف مایعات کافی می تواند منجر به انسداد و انسداد روده شود. انتظار می رود کسانی که قبلاً این شرایط را دارند از مصرف این دانه ها خودداری کنند.

 

  1. واکنش های آلرژیک:

برخی افراد به دلیل مصرف بیش از حد این دانه ها واکنش های آلرژیک را گزارش کرده اند. تنفس طولانی مدت، سطوح پایین فشار خون و آنافیلاکسی شایع ترین واکنش های آلرژیک به دانه کتان هستند. سایر واکنش ها عبارتند از تهوع، درد شکم و استفراغ.

  1. برای زنان، سعی کنید بفهمید:

این دانه های قهوه ای عملکرد استروژن را تقلید می کنند و زنانی که دانه کتان را به طور منظم مصرف می کنند تغییراتی را در چرخه قاعدگی خود تجربه می کنند. زنان مبتلا به بیماری های مرتبط با هورمون، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، فیبروم رحم، سرطان رحم و سرطان تخمدان، باید مراقب مصرف بیش از حد بذر کتان باشند. این اختلالات می تواند منجر به ناباروری شود.

 

  1. نا امن در دوران بارداری:

دانه های کتان به دلیل اثر استروژنیک می توانند قاعدگی را تحریک کنند. بنابراین مصرف آن برای مادران باردار توصیه نمی شود.

 

  1. تداخل با سایر داروها:

دانه کتان سرشار از فیبر است و می تواند سیستم گوارشی را مسدود کند و از جذب برخی داروها و مکمل ها جلوگیری کند. بنابراین هنگام مصرف داروهای خوراکی باید از مصرف این دانه ها اجتناب کنید. آنها همچنین می توانند اثرات داروها را تغییر دهند. زیاده روی در مصرف این ماده غذایی برای مبتلایان به شب کوری مضر است.

مشاوره خرید روغن کتان

برای مشاوره و خرید روغن کتان می توانید با کارشناسان نیکوان در تماس باشید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.