خواص روغن ارده کنجد-جادوی درمانی!!!

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

مقدمه:

روغن ارده کنجد یکی از روغن‌های گیاهی با خواص بسیار متعدد است که از دانه‌های کنجد استخراج می‌شود. این روغن در تغذیه و طب سنتی بسیار معروف است و در سال‌های اخیر نیز به عنوان یک ماده غذایی سالم و مفید شناخته شده است. در این مقاله، به معرفی خواص و کاربردهای روغن ارده کنجد می‌پردازیم.

 

خواص درمانی روغن ارده کنجد

 

استفاده از روغن دانه کنجد برای درمان و پیشگیری از بیماری ها از زمان آشوریان در ایران رواج داشته است. این افراد با توجه به شناخت روغن کنجد از آن برای درمان بیماری ها به صورت پماد، دارویی و همچنین به عنوان ماده غذایی استفاده می کردند. البته امروزه بسیاری به دنبال خواص روغن کنجد هستند که باید به آن توجه ویژه ای داشت. این به این دلیل است که در روغن به دست آمده از کنجد و آرد کنجد تفاوت هایی وجود دارد که در هر کدام خواص متفاوتی ایجاد می کند.

روغن دانه کنجد به دلیل دارا بودن چربی های غیر اشباع، علاوه بر داشتن ویتامین E و K و سرشار از آنتی اکسیدان ها برای پوست صورت بسیار مفید است. وجود اسیدهای چرب امگا 6 نیز توجه متخصصان طب سنتی را به جنبه درمانی روغن دانه کنجد جلب کرده است.

بهبود دیابت نوع 2

روغن دانه کنجد به دلیل وجود منیزیم در این محصول برای مبتلایان به دیابت بسیار مفید است و می تواند اثربخشی داروی اصلی کنترل دیابت نوع 2 یعنی گلی بن کلامید را بهبود بخشد.

از حملات قلبی جلوگیری کنید

یکی از بیماری های شایع در کشور ما بیماری قلبی است. در میان بیماری‌های شایع قلبی، تصلب شرایین یکی از بیماری‌های حاد و جدی است که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به سکته قلبی و مرگ شود. روغن دانه کنجد به دلیل وجود یک آنتی اکسیدان بسیار قوی به نام سیس آمول می تواند به طور موثری از این بیماری شایع و جدی در انسان جلوگیری کند.

 

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

تحقیقات علمی معتبر خواص روغن دانه کنجد را به دلیل وجود منیزیم و خواص آنتی اکسیدانی در مبارزه و بهبود انواع سرطان های روده به اثبات رسانده است. مصرف منظم و مداوم روغن دانه کنجد می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا بیش از 10 درصد کاهش دهد.

درمان پوکی استخوان

غنی بودن روغن دانه کنجد در عناصر معدنی روی و کلسیم عامل مهمی در تقویت اسکلت و سیستم اسکلتی بدن است. در طب سنتی از این روغن برای درمان بیماری های استخوانی به ویژه پوکی استخوان استفاده می شود.

تقویت قوای جسمانی بدن

غنی بودن روغن دانه کنجد باعث شده است که از آن به عنوان یک عامل تقویت کننده در بسیاری از فعالیت های بدنی استفاده شود. ورزشکاران و افرادی که مشاغل سخت بدنی و روزانه دارند می توانند این مشکل را در نظر بگیرند. استفاده از این روغن همراه با خمیر ارده هنگام سحری می تواند عامل موثری در تقویت قوای روزه دار باشد. استفاده از روغن دانه کنجد برای درمان استرس و یبوست بسیار مفید است و درصد چربی های بد خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این مشکل در آثار مکتوب معتبر طب سنتی نشان داده شده است.

بهبود موارد آسم، تنگی نفس و گلودرد

بیماری های تنفسی شایع در ایران آسم و تنگی نفس است. روغن دانه کنجد به دلیل وجود منیزیم در ترکیب آن می تواند به میزان قابل توجهی از اسپاسم تنفسی جلوگیری کند.

از خاصیت ضد باکتریایی این روغن برای درمان بیماری های باکتریایی رایج مانند گلودرد استفاده می شود و خاصیت ضد قارچی آن نیز یکی از خواص روغن دانه کنجد است که به عنوان ضماد برای التیام بدن و حتی زخم های چشم استفاده می شود.

درمان افسردگی

امروزه در بسیاری از مراکز طب سنتی از رایحه درمانی یا رایحه درمانی برای درمان و بهبود بیماری ها استفاده می شود. در کشورهای پیشرفته به ویژه اروپا، هتل ها و مراکزی برای گردشگران سلامت ساخته شده است که به طور جدی و موثر از رایحه درمانی استفاده می کنند. استفاده از روغن دانه کنجد به صورت رایحه درمانی نیز مورد توجه این مراکز است. روغن دانه کنجد به دلیل داشتن عطر مطبوع در صورت استفاده صحیح برای آرامش و درمان افسردگی بسیار مفید است.

خواص روغن دانه کنجد از نظر طب قدیم

در کتب طب عامیانه از آن به نام رهشی یاد شده است که کنجد برشته است که به صورت مایع پوست کنده و آسیاب می شود و از آن روغن گرفته نشده است. به گفته حکیمان طب سنتی، روغن کنجد طبیعتی گرم کننده و مرطوب کننده دارد. از نظر خواص آن معتقدند برای تقویت قوای جنسی و تقویت بدن مفید است.

 

اگر به مقدار زیاد خورده شود دیر هضم و سنگین است و اشتها را از بین می برد و برای رفع این عوارض باید آن را با عسل و سرکه مخلوط کرد و خورد.

 

روغن کنجد سفتی و ورم داخلی را برطرف می کند، جای جوش را نرم می کند و مسکن درد است و ضماد و مالش نیز همین خاصیت را دارد.

 

روغن ارده کنجد مناسب چه کسانی است؟

روغن ارده کنجد به عنوان یک منبع گیاهی باارزش از نظر تغذیه‌ای دارای مزایای زیادی است و برای افرادی که به دنبال یک تغذیه سالم و متنوع هستند، بسیار مناسب است. در زیر تعدادی از گروه‌هایی که ممکن است از روغن ارده کنجد بهره ‌برداری کنند، آورده شده است:

 

  1. افرادی با علاقه به تغذیه سالم: روغن ارده کنجد حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده مفیدی مانند اسید لینولئیک و اولئیک است. این اسیدها به سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند و به عنوان یک جایگزین سالم برای روغن‌های اشباع شده مانند روغن سرخ‌کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

  1. گیاه ‌خواران و وگان‌ها: روغن ارده کنجد یک منبع عالی از چربی‌های نیازمند بدن مانند اسیدهای چرب اصلی امگا-3 و امگا-6 است که برای افرادی که رژیم گیاهی یا وگانی را دنبال می‌کنند، بسیار حیاتی است.

 

  1. افرادی با کمبود آهن: روغن ارده کنجد حاوی مقدار معقولی آهن است. برای افرادی که ممکن است به کمبود آهن دچار باشند، مصرف این روغن به عنوان یک منبع غذایی آهن مفید است.

 

  1. افرادی با کمبود کلسیم: روغن ارده کنجد همچنین حاوی کلسیم مقداری است که می‌تواند به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک کند. بنابراین، افرادی که نیاز به کلسیم دارند، می‌توانند از این روغن بهره ببرند.

 

  1. افرادی با علاقه به طعم و ارزش غذایی: روغن ارده کنجد دارای یک طعم مطبوع و عطری است که به غذاها و سس‌ها طعم و عطر خاصی می‌دهد. بنابراین، افرادی که به طعم و ارزش غذایی دقت می‌کنند، ممکن است از این روغن لذت ببرند.

 

به هر حال، قبل از شروع به مصرف روغن ارده کنجد یا هر مکمل دیگری، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر دارای بیماری خاصی یا حساسیت به مواد غذایی هستید. همچنین، مصرف معقول و متعادل روغن ارده کنجد مهم است، زیرا در مصرف افراز و نیازهای روزانه به مقدار معقول توجه کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.