راه‌های رفع خشکی پوست

بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

دارای پوستی خشک و پوسته پوسته هستید؟ این وضعیت آزارتان می‌دهد؟ تمامی افراد دارای پوست‌های یکسان نیستند و هر پوستی مراقبت‌های خاص خود را می‌طلبد. در غیر اینصورت عوارضی همچون پوسته پوسته شدن، التهاب، جوش و… را تجربه خواهید کرد.

بنابراین باید با ویژگی‌ها و شرایط مراقبتی پوست آشنا شوید. در این مطلب از وب سایت نیکوان همراه ما باشید تا به زبانی ساده و علمی راه‌های درمان خشکی پوست را بیان کنیم.

خشکی پوست

مفهوم خشکی پوست

در صورتی که پوست حالت ترک‌خوردگی، پوسته پوسته شدن، التهاب و خارش داشته باشد، می‌گوییم پوست خشک شده است. این عارضه دلایل زیادی دارد و نشانه‌ای برای توجه بیشتر به پوست است. از دیدگاه طب سنتی عواملی مانند غلبه مزاج صفرا یا سودا می‌شوند، روی پوست تأثیر می‌گذارند. در ادامه این عوامل را بیان می‌کنیم:

  • تغییر فصل
  • آب و هوا و شرایط محیطی
  • افزایش سن
  • تغییرات هورمون‌ها ( بلوغ، حاملگی، یائسگی و… )
  • غذا‌ها
  • دارو‌ها

علائم خشکی پوست را بشناسید

علائمی همچون التهاب، پوسته پوسته، خشک، بی‌آب و تحریک شده است. تجربه احساس زبری با کمی درد کاملا طبیعی است. در موارد شدید ،شاهد قرمزی و خارش خواهید بود و به دنبال آن ترک‌های عمیق روی پوست نمایان می‌شوند که امکان دارد خونریزی کنند. در صورتی که شما هم دارای این علائم هستید، باید به دنبال درمان خشکی پوست باشید.

چه افرادی بیشتر در معرض خشکی پوست هستند؟

خشکی پوست ممکن است در طول زندگی هر فردی اتفاق بیفتد. ولی برخی از افراد بیشتر در معرض این احتمال هستند. در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم:

  • زندگی در شرایط خشک، سرد و بادخیز
  • شغل‌هایی که با شستشوی مکرر دست سر و کار دارند مانند آرایشگری و پرستاری
  • با افزایش سن رطوبت پوست کاهش می‌یابد. لذا افراد بالای ۴۰ سال مستعد خشکی پوستند.
  • در معرض سیمان، خاک مخصوصاً خاک رس
  • استفاده به صورت مداوم از استخر‌های حاوی کلر
  • بیماری‌هایی همچون دیابت، کم کاری تیروئید و سو تغذیه

چین و چروک پوست خشک

مشکلات خشکی پوست

پوست خشک به دلیل اختلال در لایه بیرونی به پوست آسیب‌پذیر معروف است. این اختلال باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود که در ادامه بیان می‌کنیم:

آلرژی و حساسیت پوستی در مقابل پاک‌کننده‌ها و مواد شیمیایی

به دنبال اختلال، پوست به سرعت رطوبت خود را از دست می‌دهد و به دنبال آن عوامل خارجی راحت‌تر به پوست نفوذ می‌کنند. در واقع در مقابل مواد شیمیایی و پاک‌کننده‌ها بیشتر تحریک می‌شود.

بیماری‌هایی همچون اگزما و پسوریازیس

پوست خشک باعث بروز بیماری‌های پوستی اگزما و پسوریازیس می‌شود. هرچند بیماری پسوریازیس یک بیماری خودایمنی ارثی است، اما خشکی پوست روی آن تاثیر گذار خواهد بود.

پیری زودرس و چین و چروک‌دار شدن پوست

پوست خشک بیشتر در معرض خطر قرار دارد، زیرا لایه بیرونی پوست بهترین محافظ در برابر عوامل محیطی است. به همین دلیل نشانه‌های پیری در این نوع پوست زودتر پدیدار می‌شود.

راه های رفع خشکی پوست

راه‌های پیشگیری از خشکی پوست

پوست خشک نیازمند مراقبت و حفظ رطوبت است. برای پیشگیری از مشکلات بیان شده در بخش قبلی باید نکاتی را درنظر بگیرید. در ادامه مواردی را بیان می‌کنیم:

خوب جویدن غذا

هنگام غذا خوردن به این نکته توجه داشته باشید که غذای خود را به خوبی بجوید.

پرهیز از خوردن غذا‌های پرادویه و تند

مواد غذایی پرادویه و تند مانند فست فود‌ها باعث غلبه صفرا می‌شوند. همچنین مواد غذایی که نگهدارنده دارند یا نوشیدنی‌ها باعث غلبه سودا می‌شوند.

خوردن خوراکی‌های مفید

خشکی پوست را با خوردن خوراکی‌هایی همچون سرکه انگبین، سکنجبین، سرکه شیره و روغن زیتون تجربه نخواهید کرد.

دوری از اضطراب

استرس، فشار‌های عصبی و اضطراب باعث غلبه سودا می‌شوند و به دنبال آن خشکی پوست را شاهد خواهید بود.

سایر نکات

برای پیشگیری از مرطوب‌کننده بیشتر استفاده کنید. از آب ولرم هنگام استحمام بهره ببرید. مدت زمان تماس آب با پوست خود را کم کنید. از شوینده‌های حاوی نرم‌کننده پوست استفاده نمایید. در آب و هوای سرد و وزش باد، پوست خود را با شال و دستکش بپوشانید.

درمان خشکی پوست

این کار چندان دشواری نیست. برای این کار باید بیشتر از پوست خود مراقبت کنید. مهم‌ترین و تأثیرگذارترین درمان استفاده از مرطوب‌کننده‌های طبیعی است. در میان این دسته روغن بادام تلخ بهترین گزینه است. روغن بادام تلخ نیکوان طی فرآیندی از دانه بادام به دست می‌آید. سه ماده اساسی آن گلیکوزید آمیگدالین، هیدروژن سیانید و بنزآلدهید در کنار چربی تک غیر اشباع است.

این روغن سرشار از ویتامین E می‌باشد که غذای بسیار مهم و عالی پوست است. این ویتامین از خشکی پوست جلوگیری کرده و به محکم شدن آن کمک می‌کند. خاصیت اکسید کننده ملایم روغن بادام تلخ برای پوست باعث از بین بردن سلول‌های مرده و به دنبال آن پوستی صاف و زیبا خواهید داشت. این مرطوب‌کننده طبیعی با پرداخت هزینه‌ای کم در دسترس خواهد بود و روی طراوت و شادابی پوست تاثیر می‌گذارد.

نحوه استفاده از روغن بادام تلخ

برای اثر دهی بیشتر این روغن را هر شب قبل از خواب روی پوست خود بمالید و به خوبی ماساژ دهید تا کاملاً جذب شود. همچنین با درست کردن یک ماسک خانگی تأثیر آن را به سرعت مشاهده خواهید کرد. برای این کار کافی است یک قاشق چایخوری روغن بادام تلخ را با یک قاشق عسل طبیعی مخلوط کنید و یک ماسک رطوبت‌رسان طبیعی تهیه نمایید. این ماسک را هفته‌ای سه نوبت به مدت نیم ساعت روی پوست قرار دهید.

نتیجه‌گیری

برای داشتن پوستی نرم‌تر و جوان‌تر باید شیوه مراقبتی و زندگی خود را تغییر دهید. بیشتر اوقات همین تغییرات کوچک باعث نتیجه‌های دل‌نشین و بزرگ می‌شوند. روغن بادام تلخ نیکوان نمونه‌ای از محصولات طبیعی و مناسب کاهش خشکی پوست است. برای خریدکافی است با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و بعد از اخذ راهنمایی و مشاوره لازم از طرف کارشناسان مجموعه، اقدام به خرید نمایید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.